Teamcoaching
Waar mensen samenwerken, kan gedoe ontstaan.
Leden van een team hebben als het goed is eenzelfde doel, toch blijkt daar in de praktijk maar al te vaak onduidelijkheid over te zijn. Er zijn conflicterende belangen, verschillende communicatiestijlen, er is onbegrip en er wordt vaker over dan mèt elkaar gepraat.
Vanuit Fede begeleiden we de vaak ingewikkelde processen van teamontwikkeling.
Bij wat voor vragen:
- Waar staan we als organisatie voor en waar willen we naar toe?
- Wie heeft welke rol in deze organisatie?
- Wat is het gemeenschappelijke doel van dit team en in hoeverre draagt dit bij aan de doelstelling van de gehele organisatie?
- Welke patronen spelen hier en wat gebeurt er in de onderstroom?
- Hoe is het gesteld met de intrinsieke motivatie van de medewerkers?
- Hoe kunnen we elkaars kwaliteiten beter begrijpen en benutten?
- Hoe kunnen we werken aan veiligheid en vertrouwen?
- Hoe versterken we eigenaarschap en persoonlijk leiderschap in de organisatie?
Aan de hand van de antwoorden op dit soort vragen gaan we aan de slag.
Een teamcoachtraject kan variëren in duur, van een minimum van drie maanden tot een jaar of langer.
We werken met teamdagen, waarbij luchtigheid en diepgang gecombineerd worden en zorgen voor meer onderlinge verbinding.
Daarnaast is het in grotere teams aan te raden om ook te werken met kleinere sessies, waarbij iedereen de vrijheid ervaart om open te vertellen over zaken die spelen.
Bij groepen boven de 12 deelnemers werken we met meerdere, gekwalificeerde teamcoaches.
Begeleide intervisie is een manier om het geleerde in de praktijk te laten beklijven.

Werkwijze:
Teamcoaching en organisatieontwikkeling is altijd maatwerk.
Geen “one size fits all”, want elke organisatie heeft zijn eigen unieke DNA.
Teamcoaching is een combinatie van theorie en praktijk en altijd zo zorgvuldig mogelijk afgestemd op het team waar we mee werken.
Dit neemt niet weg dat we wel gebruik maken van een raamwerk met vaste onderdelen.
Elk teamcoachtraject begint met een intake met de leidinggevende van het team.
Vervolgens gaan we ook in gesprek met (een deel van) het team om extra informatie op te halen, waarmee we de vragen die spelen zo goed mogelijk in kaart kunnen brengen.
Op basis van die voorinformatie wordt een plan van aanpak gemaakt, waarin de coachvragen en de verwachte resultaten worden verwoord.
Resultaten:
- Teamleden worden meer zelf verantwoordelijk voor hun eigen werkplezier en dat van hun collega’s
- Teamleden leren elkaars gedragsstijlen (h)erkennen om meer begrip voor elkaar te krijgen
- Teamleden leren beter feedback en feedforward te geven om een opener communicatie en samenwerking te bevorderen
- Teamleden worden zich ervan bewust hoe vertrouwen opgebouwd wordt en wat hierbij voor iedere medewerker belangrijk is.
- Teamleden erkennen hun eigen rol en invloed en maken daar zo optimaal mogelijk gebruik van
Voor wie:
Je bent teamleider, manager of teamlid en je wil er graag alles doen om je team op een prettige en effectieve wijze te laten samen werken. Je bent je bewust van de uitdagingen die dit met zich meebrengt en je zou graag eens met een stevige gesprekspartner van buitenaf kijken naar hoe het tot nu toe gaat. Je weet dat er mogelijkheden voor verbetering zijn, maar je vindt het misschien ook spannend om met een buitenstaander de vuile was te bespreken. Toch geloof je dat het je veel kan brengen om dit proces aan te gaan, je hecht er namelijk grote waarde aan dat je teamleden met plezier naar hun werk komen en hun werk zo goed mogelijk (kunnen) doen.
Fijn als je dan met een expert kunt sparren om samen te kijken naar ineffectieve patronen, de bovenstroom en onderstroom en naar dat wat nodig is om optimaal te kunnen functioneren als team.